Education
STEM Learning Module

Driftin' Away

Ocean Exploration Trust

Oceanographic drifters are essential tools deployed in the open ocean to verify computer model predictions of ocean currents. Students will learn about ground-truthing and compare and contrast data collected through field methods against modeled predictions. Students will apply their new knowledge predicting a drifter’s path using an Eastern Pacific Ocean current simulator, and then ground-truth their track’s accuracy against actual drifter data collected on Nautilus.


A la deriva

Las boyas a la deriva son herramientas esenciales que se colocan en el océano abierto para verificar las predicciones que hacen los modelos computarizados sobre las corrientes oceánicas. Las alumnas y alumnos aprenderán sobre el ground-truthing (en inglés) o la confirmación por observación directa, en la zona estudiada, de datos obtenidos por percepción remota o modelos de computadora. Compararán y contrastarán datos recolectados a través de métodos de campo, con predicciones modeladas. Los estudiantes aplicarán su conocimiento prediciendo el rumbo de una boya a la deriva, utilizando un simulador de corrientes del océano Pacífico oriental. Luego, comprobarán la exactitud de sus predicciones utilizando datos reales de una boya a la deriva recolectados en el Nautilus.

Objectives & learning outcomes

Students will:

  • practice the method of ground-truthing a current model and understand its importance.
  • compute average hourly and daily distances in nautical miles.
  • convert nautical miles to statute miles.

Los y las estudiantes:

  • practicarán y comprenderán la importancia del método de ground-truthing o comprobación por observación directa de un modelo de corriente oceánica.
  • calcularán en millas náuticas las distancias por hora y por día.
  • convertirán millas náuticas a millas estatutarias.

Disciplinary Core Ideas

Disciplinary Core Ideas

Grade level

Grade level

Time & materials

Time & materials
Scale: one of three
Prep time and materials cost minimal, may require printing.

Documents

Author

Translator

Find more resources

Grade level
Resource type
Themes
Disciplinary Core Ideas

Search Education Resources